On the road!

7 november 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Maandag 23 oktober Lake Waikaremoana – Mahia 101 km

Vandaag stond een rit richting Mahia gepland. Gister spraken we met een meisje op onze campingspot en zij vertelde ons dat er ook richting de kust een gravelweg zou zijn. Daar gaan we weer, dachten dat we na gister er vanaf waren. Het bleek gelukkig wel mee te vallen, hadden alleen te doen met het meisje van gister. Zij ging namelijk de andere kant op en als ze dit al erg vond haha. Aangekomen in Mahia besloten we een wandeling langs het strand te maken, echter was het erg koud en besloten we al snel weer om te draaien. Voor we naar bed gingen moest Lynn nog even naar de wc. Terwijl we richting de wc lopen kijken we naar de hemel en deze is vol met sterren. En er ontstaan er meer en meer naarmate we langer na boven blijven turen. Zelfs de Melkweg is na een kwartiertje goed te zien, mede doordat er bijna geen maan was, prachtig! Hier zagen we ook de eerste vallende sterren van Nieuw Zeeland, mogen jullie raden wat we gewenst hebben ;).

Dinsdag 24 oktober Mahia – Napier - Hastings 198km

Na rustig te zijn wakker geworden merken we beide dat de nachtrust steeds beter gaat. We hebben dus wel degelijk last gehad van een jetlag de hele week. We besloten een stuk langs de kust te rijden richting Auro point, hier kun je, met geluk tijdens de lente walvissen in de zee zien. Dat is hem helaas niet geworden wel hebben we leuke foto’s en filmpjes gemaakt. Nu stond een rit van 3 uur op de planning richting Napier. Een stadje dat een lijkt alsof het een wild west dorpje is in een pretpark. Na wat hebben rondgelopen belandden we in een museum. Hier werd de historie van de stad rondom de verschillende aardbevingen in beeld gebracht. Erg aangrijpend en indrukwekkend vonden we dat! Er was van alles te zien, foto’s, video’s, interviews, gedichten afschuwelijk om te zien wat deze mensen hebben moeten meemaken!

Het was tijd om door te rijden naar onze eerste betaalde camping, met een douche! De camping was wat rommelig, de faciliteiten oud maar de eigenaar kreeg erg goede reviews op campermate (een app die we gebruiken waar je alles over campings etc. kan lezen). En niks was minder waar, hij was heel relaxed en alles was prima. Geen checkout time en kregen zelfs korting op onze plaats. Na een mooi plekje aan het strand te hebben uitgezocht hebben we eerst een biertje in de zon gedronken. Daarna was het tijd om te douche, heerlijk was dat! In de avond besloten we met een flesje wijn naar het strand te gaan om sterren te kijken. Maar eerst hout sprokkelen om een kampvuur te maken. Hier hebben we dan ook de nodige uurtjes doorgebracht voordat we terug gingen naar de camper om te slapen.

Woensdag 25 oktober Hastings – Wellington 301 km

We hebben beide erg goed geslapen, wellicht vanwege het feit dat we op een afgesloten camping stonden. Op het gemak een ontbijtje gemaakt, pannenkoeken heerlijk! Nog ff genieten van een douche en vervolgens op het gemak richting Wellington. Een rit van een uurtje of 5 maar we hadden toch ruim de tijd. Onderweg een kopje noodlessoep gegeten langs een meertje en weer verder richting Wellington. Vanuit Wellington pakken we morgenvroeg om 7u de boot richting Picton (zuidereiland). Het is erg slecht weer en aangezien we morgen erg vroeg uit de veren moeten besluiten we dit keer niet Wellington in te gaan.

Donderdag 26 oktober Wellington – Picton – Blenheim 131 km

Voor het eerst sinds we in Nieuw Zeeland zijn werden we gewekt door de wekker! We moesten om 7u namelijk inchecken bij de bootterminal om de ferry te halen. Tijdens het wegrijden brand er een lampje op het dashboard dat er nog een deur open staat. Het blijkt de achterklep te zijn, een stukje van de backpack tussen het slot gekomen waardoor deze niet volledig sluit. Hmmm dat fixen we later wel, eerst maar eens met de ferry. Terwijl we in de rij staan te wachten om de ferry op te mogen rijden facetimen Noël en Marieke (broer en zijn vriendin van Lynn) en heeft Lynn haar eerste ervaringen over Nieuw Zeeland met hun gedeeld! Met enige vertraging rijden we de campervan de boot op en vertrekken we richting Picton. Het weer is niet denderend maar we mogen ook niet klagen aangezien het niet regent! We begeven ons voornamelijk op het voordek en het bovendek. Aangezien het wel flink waait gaan we zo nu en dan naar binnen om op te warmen. De Cook Strait waar we over varen is erg wild en we worden zelfs een beetje zeeziek. Dat mag de pret echter niet drukken want wanneer we de fjorden in varen wordt het rustiger en de omgeving mooier en mooier. Adembenemend om het kort te omschrijven! Eenmaal aangekomen in Picton kregen we een mail dat we toch niet zijn

aangenomen bij de Milford Sound Lodge, een tegenslag mag je wel zeggen zeker omdat ons van tevoren eigenlijk al alles was toegezegd en we ons daarop hadden voorbereid. Maar goed niet treuren en dan maar zoeken naar ander werk. Ohja die klep kwam daar ook nog eens bij, gelukkig na een minuut of 20 liggen kloten met dat ding sprong die in 1x open. Op richting Blenheim waar we in de Mcdonalds gratis wifi hebben en opzoek kunnen naar andere vacatures. We solliciteerden een stuk of 10 keer en nu maar afwachten op bericht. Hierna hebben we een flesje wijn gekocht en zijn we richting onze camperspot gereden. Hier zagen we onze mooiste zonsondergang tot nu toe, check de foto’s maar wanneer ze online staan ;).

Vrijdag 27 oktober Blenheim – Hammer Springs 338 km

We worden wakker van de regen, shit onze schoenen staan allebei nog buiten! Vandaag stond wederom een lange rit op de boeg richting Hammer spring. Sinds de aardbeving van november 2016 is de kustweg van Blenheim richting Christchurch dicht. Deze gaat pas in december 2017 open, moet je na gaan hoeveel schade deze aardbeving heeft aangericht. We moesten de binnenlandse route nemen van maar liefst 5 uur. Hier en daar kwamen we een klein gehucht tegen maar meer ook niet. Owja en heel heel veel wegwerkzaamheden. Wat inhield dat je steeds moest stoppen aangezien er maar 1 rijbaan open was, ik overdrijf niet als het er wel 20-25 waren. In de avond kwamen we aan op onze camping in Hammerspring een klein dorpje op ruim een uur rijden van Christchurch. We opende onze mail en zagen enkele reacties op onze sollicitaties. Waaronder een mail van Ohau Lodge, we hadden van tevoren besloten dat we hier echt voor wilden gaan. Dus netjes iedereen terug gemaild en met Louise (eigenaresse Ohau Lodge) een Skype gesprek voor morgen gepland. Ohja en toen maakte we nog wat leuks mee, Lynn stond buiten de auto en zei: je kunt me toch niet buiten sluiten, dus ik hop de elektrische deur vergrendeling aangezet lekker puh. Maar toen ging Nick ook naar buiten en je voelt hem al aankomen, auto afgesloten en sleutels binnen! Gvd hmm wat nu, gelukkig stond er een ieniemienie raampje open, alleen zat hier van dat hor gaas voor om de vliegen buiten te houden. Nou ja dat maar eraf getrokken en zo naar binnen geklommen (hier hebben ze bij het verhuur bedrijf gelukkig niks van gezegd :P).

Zaterdag 28 oktober Hammerspring – Coes Ford (Christchurch) 159km

Vandaag zouden we richting Christchurch vertrekken, zo’n 1,5 uur rijden. Tijdens het maken van een broodje ei in de keuken raken we aan de praat met een Belgische vrouw. Ze reisde samen met haar man de wereld over. Zijn vanuit België richting Spanje gereden en vervolgens afgezakt richting Zuid-Afrika met hun eigen camper wowww! Vervolgens de camper laten verschepen richting Australië (erg duur grapje btw, €2500,-  om hem helemaal te laten schoonmaken, hier zijn ze in Australië namelijk erg streng op vanwege mogelijke ziektes die je kunt meenemen). Momenteel 8 weken in Nieuw Zeeland en vervolgens afsluiten in Zuid-Oost-Azië. Mijn lieve hemel wat een prachtige reis! Maar goed even terug naar ons verhaal, onderweg richting Christchurch zijn we gestopt bij een barretje langs de weg met wifi. We hadden namelijk een Skype gesprek met Louise, zij is de eigenaar van Ohau Lodge. Het gesprek verliep super en we kregen meteen een baan aangeboden! We zouden per 9 november beginnen. Nou dat was ff goed nieuws, dus hop na de supermarkt, alcohol ingeslagen en gaan proosten op onze nieuwe baan. Lynn zou vandaag koken, een puree van zoete aardappel, paprika en ui met daarnaast zelfgemaakte gehaktballetjes in tomatensaus. Het was overheerlijk!

Inmiddels werd het avond en maakte we ons bed klaar om te gaan slapen. Toen we naar buiten keken was de hemel weer vol met sterren. We deden de achterklep open en genoten van de duizenden sterren aan de hemel totdat we het na een minuut of 20 wel koud kregen. We deden de klep dicht en hoorde super hard zzzzz… zzzzz…. Doen het licht aan en ja hoor een stuk of 60-70 muggen binnen. Potverdriedubbeltjes we waren wel 30 minuten bezig maar geen 1 mug heeft het overleefd! Weten we dat ook weer voor de volgende keer :).

Zondag 29 oktober Christchurch

Vandaag zouden we richting de racecourse in Riccarton gaan. Hier waren verschillende  wedstrijden paardenrennen. Aangekomen op de parkeerplaats vinden we dat er erg veel mensen teruglopen. Hmmm hier moet iets niet goed gaan en ja hoor we hebben ons vergist in de datum, de races waren gister. Dat was ff een tegenvaller, wel was er in het naastgelegen park een rommelmarkt, hier hebben we dan maar ff overheen gelopen. Dan maar op zoek naar garages die auto’s verkopen. Echter waren de meeste garages met 2e hands auto’s nog steeds super duur of niet ons segment auto’s . Dit gaat hem niet worden, wel kregen we een adresje van een garage die in backpackers auto’s handelt alleen is deze op zondag gesloten dus daar gaan we morgen langs. Verder werd ons geadviseerd om op trade.me te zoeken (een soort van marktplaats). Hier vonden we een auto, en de handelaar had meer dan 500 positieve referenties. Dus zo gezegd zo gedaan een afspraak gemaakt om morgen te gaan kijken naar de auto.

Zo onze tweede week zit erop! Een week waarin we grote afstanden met onze campervan hebben afgelegd. Je voelt je enorm vrij met een huis op wielen en komen op de meest prachtige plaatsen. Ondanks dat het veel van hetzelfde is (bergen, watervallen, gravelwegen, meren etc.) zie je steeds weer nieuwe dingen. De jetlag is inmiddels ook verleden tijd en we zitten helemaal in het ritme van Nieuw Zeeland! We hebben het super fijn met elkaar en genieten van ieder moment in dit prachtige land!

1. Twan:
    7 november 2017
    WoW wat een geweldig avontuur wat jullie beleven
    Ben stinkend jaloers ,😜😜
    Geniet er maar van en succes met jullie werk. ❤️👍🏻😘
  2. Yvonne:
    7 november 2017
    Wat leuk om weer 'mee te reizen ' met en door jullie enthousiaste verhalen !
    Liefs XXX
  3. Marjolijn:
    7 november 2017
    Tja, wat zouden die wensen zijn n.a.v. die vallende sterren???
    Uhhhhhhmmmmmmmm haha.
    Veel plezier
  4. Grootje:
    7 november 2017
    Genoten heb ik wederom van jullie verslag !
    Soms n tegenvaller; geen werk bv !
    Wordt vergoelijkt door ...die prachtige
    Sterrenhemel & dan ook nog vallende sterren.....wie ziet ze ?
    Dat werkt komt nog zeker....
    Fijn dat jullie ook zo gelukkig
    met elkaar zijn !!! Dag lieve lui 🐒
  5. Paulus:
    7 november 2017
    Ga vanavond ook naar de sterren ✨ kijken misschien kan ik dan met jullie meewensen x Dees
  6. Yves:
    7 november 2017
    Geniet ervan allebei! Super verhaal!
    Yves
  7. Jose:
    8 november 2017
    Heerlijk om die verhalen te lezen! Zit te genieten hier! Ook van jullie nieuwe schitterende foto's! Vanaf morgen wordt de "wekker" ook weer jullie vriend🤣🤣!!
    Suc6 met jullie 1e werkdag dadelijk😊vast veel zin in😘