South Island

16 november 2017 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Hallo iedereen, zijn we weer! Er staan veel nieuwe foto’s online en ook het filmpje dat onlangs op facebook stond staat ook op dit blog onder de video’s!

Maandag 30 oktober Christchurch

We hadden om 10 uur afgesproken met Damien om een testritje te maken in een toyota Estima. Het ritje verliep goed, de auto reed fijn alleen vonden we hem toch iets aan de kleine kant. Dit kwam wellicht mede doordat er ook een busje stond op het terrein. Dus daar ook maar een ritje in gemaakt, hmm dit reed eigenlijk nog beter alleen was het busje weer een stuk duurder en boven ons budget wat we aan een auto wilde uitgeven. Hmmm wat nu? We overlegden even samen en besloten toch voor het busje te gaan.

20171030_114509Dit is net iets groter dan een auto en hier kunnen we (denken we:P) iets super leuks van maken! Nu nog ff over de prijs hebben en met een beetje lullen kwamen we hier al snel samen over uit. Ondanks dat Damien erg betrouwbaar overkwam (hij vertelde precies welke mankementen (aangezien de auto’s nogal oud zijn) er aan welke auto’s waren) wilden we toch een onafhankelijke garage inschakelen voor een mechanical check. We hadden een garage op het oog en hier konden we de auto morgen langsbrengen. Vervolgens zijn we onze spullen naar het hostel gaan brengen waar we de komende 2 nachten zouden slapen en hebben we onze relocation campervan gepoetst en vervolgens ingeleverd.

Dinsdag 31 oktober Christchurch

We zijn vandaag opgestaan, op het gemak een ontbijtje gemaakt en rustig aan naar de garage van Damien gelopen. Deze loop route was door Christchurch zelf en langs het monument die voor de omgekomen slachtoffers van de aardbeving uit 2011 gemaakt is. Dit monument bestaat uit 185 stoelen die allemaal wit geschilderd zijn! Het raakte ons beide diep toen we hier voor stonden, voor Nick was het de 2e keer maar het blijft een diepe indruk maken!

20171031_113716Aangekomen bij de garage mogen we onze auto meenemen, we hadden van te voren afgesproken om deze toch even te laten checken ondanks Damien (de dealer) vertrouwd over kwam! We brachten het busje naar de garage en het zou ongeveer een uur duren, dus zijn we een kopje koffie gaan drinken bij de coffee corner. Omdat het alleen het busje is en we zelf een bed, keuken etc. erin willen maken gingen we op zoek naar kringloop winkeltjes! Toevallig lag er naast de garage eentje dus zijn we daar maar eens gaan kijken voor camping spulletjes. De kringloop winkel oogde aardig slordig maar we konden er ons prima vermaken door wat te snuffelen tussen de spulletjes. Helaas geen camping spulletjes wel ben ik geslaagd voor een jumpsuitje, broek en een topje waar de prijs kaartjes nog aan zaten (ja mam, ik weet wat je nu denkt!). Nick heeft een paar boeken gekocht voor ons en we hoefde maar $12,- af te rekenen, ik zeg geslaagd!!! Het uurtje was ondertussen om en terug bij de garage aangekomen bleek alles in orde te zijn, yeahhh!!! In de avond besloten we naar het casino van Christchurch te gaan, Lynn was nog nooit in een casino geweest dus die keek redelijk haar ogen uit. We speelden op wat automaten (grappig om te zien dat aan de andere kant van de wereld dezelfde speelautomaten staan als het Holland Casino in Valkenburg). Vervolgens nog een paar rondes roulette meegedaan en na een uurtje kwamen we op $20,- winst uit. Dus het eerste biertje in de pub is al verdiend! We hadden namelijk met een aantal mensen uit het hostel afgesproken om in de avond een paar biertjes te gaan drinken. Uiteindelijk lagen we pas om 2 uur in bed en was het een erg gezellige avond!

Woensdag 1 november Christchurch

Pfoe volgens mij hebben we toch een klein katertje haha. Na rustig te hebben ontbeten en nog even een douche mee gepikt te hebben (aangezien dit weer even gaat duren) zijn we vol goede moed begonnen met het verzamelen van spulletjes voor ‘’Eddie the van’’. We hebben besloten om toch alles nieuw te kopen en gaan hiervoor naar the Warehouse, deze winkel kun je vergelijken met een mix van Xenos en Ikea. We wisten ongeveer al wat we nodig moesten hebben dus dachten ook snel klaar te zijn. Dit was helaas niet het geval haha. Na ongeveer 30 min bij de matrassen te hebben gestaan niet wetende of we nu 2 x 1-persoons matras of direct een 2-persoons moeten pakken. Zijn we na lang twijfelen voor de 2 x 1-persoons matras gegaan, zodat we die zelf nog op maat kunnen knippen! Na ongeveer 3 uurtjes door the warehouse te hebben geslenterd en het meeste van onze spulletjes te hebben verzameld kregen we honger. Laten we daar nou net een wegwerp bbq zien staan dus nog even snel naar de winkel om wat worstjes en mais in te slaan waarna we richting de campingspot gaan. Aangekomen bij de camperspot, beginnen we enthousiast de spullen uit te laden, zodat we dit allemaal netjes kunnen opbergen. Nou dit was makkelijker gezegd dan gedaan haha. Aangezien we voor de 2x 1-persoons matrassen waren gegaan, paste deze nog niet naast elkaar in het busje. Met als gevolg dat we vannacht met z’n tweeën op een matrasje van 90 cm breed moesten slapen, krijgen we het wel niet koud vannacht ;).

Donderdag 2 november Christchurch – Lake Ohau 320 km

Ondanks dat we op een klein matrasje sliepen vannacht hebben we beide goed geslapen! Vandaag zouden we Christchurch gaan verlaten en op weg gaan richting Lake Ohau Lodge om ons voor te stellen en papieren op te pikken om een bankaccount te openen. Een rit van 4 uurtjes die we op het gemak zouden doen. We stopten verschillende keren waaronder Lake Tekapo!

20171102_132737

Lake Pukaki

DSC05321

Prachtig om zo’n helder blauw water te zien, dit komt mede doordat het water rechtstreeks uit de gletsjers komt! We vervolgen onze weg richting Lake Ohau Lodge en komen daar rond 15 uur aan. De eigenaresse Louise wist dat we kwamen en stond ons al op te wachten bij de receptie. Na kort te hebben kennisgemaakt kregen we een rondleiding door de hele Lodge en het terrein erom heen. Sodeju dit is best groot, een stuk of 5 verschillende wings met overal verschillende type kamers. Het is wel allemaal gedateerd maar dit past volgens mij wel bij het karakter van de Lodge. Het voelt ook echt aan als een familie bedrijf. Na de rondleiding vraagt Louise wat onze planning is voor vandaag, nou uhmm we moeten nog boodschappen doen om te eten en dan een campingspot zoeken. Ach nee zegt ze: jullie blijven vanavond hier slapen en eten, leren jullie meteen de rest van de staff kennen. Boodschappen doen jullie maar morgen. Uhmm oke dan, we kregen de mooiste kamer met een prachtig uitzicht over het meer. Dat is nog eens ff een superchille binnenkomer! Dus hop spullen op de kamer gedropt, wederom een douche en richting de bar om eerst een biertje te drinken. Het eten was superlekker en we leerden al snel de nodige mensen kennen. Na het diner zijn we in de bar nog een aantal drankjes gaan doen voor we naar onze master bed room gingen!

Vrijdag 3 november Lake Ohau – Milford Sound 480 km

Het eerste wat we deden toe we wakker werden waren de gordijnen openen, hier genoten we van een super mooi uitzicht over het meer! IMG_7076Helaas moesten we opstaan aangezien er een drukke planning was vandaag. Na het ontbijt nam Louise ons mee richting de cottage waar we zouden gaan wonen. Dit is zo’n 15 minuutjes lopen van de Lodge. Momenteel wonen er 3 mensen maar in totaal zijn er 6 kamers, we konden dus kiezen. Hmmm de grootste kamer of een iets kleinere kamer maar wel weer met uitzicht over het meer, nou die keuze was snel gemaakt! Op naar de bank waar we om 10.45u een afspraak hadden met Dennis, hier hebben we onze gezamenlijke bankrekeningen geopend (we lijken wel een getrouwd stel haha). Inmiddels was het 12u en vertrokken we richting Milford Sound, een dikke 6,5 uur rijden. We spraken af dat we wel zouden zien of we in 1x doorrijden of onderweg een nachtje slapen op een camping. Het rijden ging vrij goed, met de nodige pauzes tussendoor waren we al snel in Te Anau, het laatste dorpje voor Milford Sound. Hier snel boodschappen gedaan (voornamelijk alcohol) en toch maar door voor de laatste 2 uurtjes naar Milford Sound waar we Ruud (vriend van Nick) zouden treffen. De weg was al meteen prachtig, langs een groot meer met magnifieke plaatjes. Dit kan toch niet mooier zou je zeggen, het werd bewolkter en het begon met lichte regen. Op een gegeven moment reden we letterlijk door de wolken! En toen in 1x uit het niets, reden we zo tussen de bergen en echt gigantische! De wolken verdwenen en de ene na de andere waterval kwam tevoorschijn! Rond een uurtje of 20u kwamen we aan in Milford Sound waar het inmiddels met bakken uit de lucht kwam. We sliepen in het staff house en konden aanschuiven voor het diner om 21u. Alle werknemers eten iedere avond samen dus werden meteen aan iedereen voorgesteld door Ruud.

Zaterdag 4 november Milford Sound

Na lekker te hebben uitgeslapen worden we wakker en maken we onszelf een heerlijk ontbijtje. 4 november, een speciale dag voor mij, inmiddels alweer 5 jaar geleden dat mijn vader is overleden. 5 jaar mijn lieve hemel wat vliegt de tijd! Missen doe ik hem zeker en op deze dag al helemaal. Maar wat zou hij jaloers zijn geweest als die ziet in welke omgeving ik me momenteel begeef! We besloten een wandeling te gaan maken, ondanks de regen genoten we beide met volle teugen! Door de regen is Milford Sound eigenlijk alleen maar mooier, er ontstaan namelijk overal watervallen. Na een kleine 2 uur gewandeld te hebben, langs het water, het viewpoint over de sound en de haven besluiten we terug naar het staff house te gaan, aangezien we het beide nogal koud krijgen.

image Ruud was inmiddels klaar met werken en hebben een potje gedart. De planning was om aan het einde van de middag (indien het wat zou opklaren) een wandeling te maken en anders in de avond de grotten in gaan om ‘’glowworms’’ te spotten. Je voelt hem al aankomen, het werd alleen maar erger. Dus besloten we maar languit op de bank te gaan liggen en films te kijken. Op een gegeven moment kregen we zelfs het bericht dat de tunnel dicht zou gaan (er is maar 1 weg vanuit Te Anau naar Milford Sound en hier is een tunnel door de bergen gemaakt van 1,5 km). Er was namelijk 50 cm sneeuw gevallen haha, nou hebben we dat ook weer meegemaakt! Aangezien de tunnel morgen de hele dag dicht blijft, kunnen er geen mensen aankomen in de Lodge met als gevolg dat een aantal werknemers later konden beginnen dan normaal. In de avond besloten we met een man of 7 een nieuw spelletje te doen, een soort van kaartspel maar dan met speciale kaarten erg leuk! Ook heb ik nog even met m’n zusje gebeld, fijn om haar even te spreken en herinneringen over vroeger te kunnen ophalen! Al met al een moeilijke maar tevens ook een mooie dag!

Zondag 5 november Milford Sound

Vandaag ging onze wekker om 7u, dit omdat we dan te horen kregen of het kajakken door kon gaan of niet (ivm het weer), zo niet dan mogen we als alternatief mee op de cruise door Milford Sound. Het was een redelijk korte nacht maar ik heb goed geslapen, want ik heb voor het eerst met een spelletje van Nick gewonnen! Dus mijn nacht/dag kon niet meer stuk. Nick was zo lief om mij nog even te laten liggen en hij zou gaan kijken wat er op de planning van vandaag gaat komen te staan. Het word helaas geen kajakken, omdat het weer veel te slecht is en dit te gevaarlijk zou zijn. We gaan dus voor de cruise, deze zou om 9uur vertrekken dus we moesten ons snel aankleden, eten en vertrekken naar de vertrekhal van de boten.

Bij aankomst bij de balie was het al weer een gedoe, de afspraak was dat wij als vrienden korting zouden krijgen. De eerste dame achter de balie was echt super onvriendelijk en zat er met een lange pan, dat als ze niet goed oplet ze er zelf over struikelt. We moesten $230 betalen! Nou dat was niet de $90,- de ons toegezegd was, gelukkig kwam er al een ander meisje aanlopen die een stuk vriendelijker was. Na een telefoontje was alles geregeld en hoefde we maar $80,- te betalen.

IMG_7103

Eenmaal op de boot begon het toch een partij te regenen nou daar zeg je ‘’u’’ tegen, dit gaan jullie zien ons 2e filmpje dat in de maak is. Dit mag de pret niet drukken want hoe harder het regent in Milford Sound, hoe mooier en meer de watervallen er zijn. Kortom  de perfecte dag! We lieten ons vertellen dat het hier per jaar 260 dagen regent en er gemiddeld tussen de 7 en 9 meter regen valt per jaar! Vorig jaar zelfs 11 meter en dan vinden we dat het in Nederland zoveel regent.

Het was echt werkelijk waar prachtig, hoe dieper we de sound in gingen hoe mooier, de watervallen komen van alle kanten uit de bergen naar onder. Het waaide en regende heel hard maar we besloten toch om buiten te staan op het dek, ondanks je zowat wegwaaide, is het dit meer dan waard want oh wat is dit mooi!!

Ze vertelde dat je vaker pinguïns kon zien en aangezien dit behoort tot een van mijn lievelingsdieren hoopte ik hier uiteraard op! Ze riepen om dat er een te zien was, maar helaas we waren net te laat, jammer :( wel hebben we baby zeehondjes gezien, en dit was uiteraard net zo mooi!!

Onze ‘’vakantie’’ zit er bijna op, morgen vertrekken we richting Lake Ohau Lodge waar we donderdag zullen beginnen met werken. We hebben ons super vermaakt tijdens onze roadtrip en de meest prachtige dingen gezien! Daarnaast hebben we beide ook zin om te werken, zeker als je bedenkt dat 30 september onze laatste werkdag is geweest haha!

1. Paulus:
    16 november 2017
    op naar de volgende blog!
  2. Grootje:
    Grootje
    Jeetje wat was het weer spannend.....heb enorm genoten ......
    Van jullie kun je leren zuiniger te leven....proficiat..!
    Heb zo gelachen betreffende de matrassen 🐒
    Ook leuk dat Lynn .mee deed aant verslag....
    Nu een intieme vraag......nog steeds “Rookloos” ?
    Antwoord mag uitblijven hoor....
    En nu aant werk, ik dacht dat jullie aan de slag waren geweest.
    Dag schatten “Geniet van het leven
    “ Je leeft toch maar eens !”
  3. Marjolijn:
    16 november 2017
    Hum, die regen vind ik persoonlijk ietsje minder. 1 persoonmatras voor twee is superromantisch toch? 😀😀😀. Wordt tijd dat jullie eens gaan werken hahaha 😜😜, wat een avontuur! Super!!
  4. Paulus:
    17 november 2017
    Hoe zo genieten! Te gek jongens echt weer ff op bezoek in Nieuw Zeeland geweest. Nou ff werken. Heb vlucht alweer geboekt dus kom maar op met de volgende blog. Hou jullie goed dikke knuffel Dees
  5. Thomas:
    17 november 2017
    Bah bah, jullie zijn echt weer los he?! De komende tijd dus weer veel jaloersmakende verhalen en filmpjes... Pijnlijk jaloersmakend, maar ook heel goed om te lezen. En nu werken jullie!!
  6. René:
    18 november 2017
    Leuk verhaal om te lezen, bij mij worden oude herinneringen ook weer opgehaald. Bij een stop voor de tunnel naar Milford Sound werden we belaagd door agressieve kea's die het voorzien hadden op de ruitenwissers.
  7. Twan:
    19 november 2017
    Fantastisch verhaal weer, kijk uit naar het volgende 👍🏻
    En succes met werken, zal wel tegenvallen na zoveel moois mee gemaakt te hebben.😘
  8. Karin Dupont:
    20 november 2017
    Weer een mooi verhaal.
    Kan niet wachten op t vervolg
    Xxx
  9. Siets:
    28 november 2017
    Oh wat is het heerlijk om tussen de schoolbanken weg te dromen bij jullie verhalen, foto´s en filmpjes!
    Weer een super verhaal en ik verheug me op het volgende :)
    Dat jullie samen maar veel mooie herinneringen mogen maken.